Bezpieczeństwo

Rady dla kupujacych:

Zalecamy odbiór osobisty i płatność przy odbiorze


Kiedy zachowanie Sprzedającego może budzić wątpliwości:

Wpłata z góry zawsze obarczona jest sporym ryzykiem. Może się tak zdarzyć nie tylko przy kupnie przedmiotu, ale także przy opłacie za usługi oraz gdy Sprzedający prosi o zapłatę za przesyłkę darmowego przedmiotu. W ten sposób możesz stracić pieniądze i nigdy nie zobaczyć zamówionego towaru. Jeśli już decydujesz się na przelew, sprawdź w internecie, czy podany przez Sprzedającego numer konta bankowego nie był wykorzystywany w nieuczciwych celach. W żadnym razie nie wysyłaj pieniędzy za granicę! Możesz też poprosić Sprzedającego o przesyłkę za pobraniem z możliwością sprawdzenia zawartości (niektóre firmy kurierskie oferują taką możliwość).
Zachowaj czujność, jeśli ktoś sprzedaje przedmiot o dużej wartości w wyjątkowo niskiej cenie. Zwłaszcza jeśli Sprzedający sugeruje, by najpierw przelać pieniądze na jego konto.
Oferty ze zdjęciami z internetu, reklam lub z oficjalnych stron producenta mogą wprowadzić Cię w błąd. Takie fotografie często nie oddają faktycznego stanu przedmiotu. Zdarza się, że Sprzedający nie posiada przedmiotu, który znajduje się na zdjęciu.
Niekompletne skany, w których dostrzegasz ingerencję Sprzedającego: poprawianie pisma, ślady wymazywania, wypełnienie ołówkiem - mogą być elementem oszustwa. Lepiej dmuchać na zimne!

Kiedy zachowanie Kupującego może budzić wątpliwości:

Twoją uwagę powinna zwrócić sytuacja, w której Kupujący naciska na szybką, niezwłoczną przesyłkę, tłumacząc, że bardzo zależy mu na czasie. Zapewnia przy tym, że wpłaci środki i wyśle potwierdzenie, ale najlepiej, abyś przedmiot wysłał natychmiast. Mechanizm oszustwa jest taki, że Ty wysyłasz przedmiot, lecz nie dostajesz za niego zapłaty. Bardzo często Kupujący wysyła wówczas sfałszowane potwierdzenie przelewu.

Nasza rada: jeśli już decydujesz się wysyłać przedmiot, zaczekaj, aż przelew dotrze na Twoje konto.

Wiadomość mailowa napisana tzw. łamaną polszczyzną może wiązać się z próbą wyłudzenia przedmiotu i wysłania go poza granice Polski. Schemat działania w tym przypadku polega na tym, że Kupujący stara się przekierować komunikację poza serwis PopTrade (np. poprzez wiadomość SMS), a następnie proponuje zakup w bardzo korzystnej cenie, by nakłonić Sprzedającego do wysyłki przedmiotu za granicę. Często przedstawia później sfałszowany dowód zapłaty, oczekując szybkiej przesyłki towaru. To najprostsza droga, by stracić sprzedawany przedmiot i nigdy nie ujrzeć za niego zapłaty. Pamiętaj – unikaj transakcji, w których od początku trudno się "dogadać".

Nasza rada: omijaj z daleka maile i SMSy pisane łamaną polszczyzną.

To może być oszustwo na tzw. słupa. Mechanizm jest następujący: Kupujący prosi, aby Sprzedający uwiarygodnił się przelewem na drobną kwotę, np. 1,01 zł na wskazane konto bankowe. W ten sposób Sprzedający nieświadomie potwierdza swoje dane na koncie w serwisie Allegro, używanym przez osobę, która poprosiła o przelew. Takie konta najczęściej używane są w nieuczciwych celach.

Przelewy weryfikacyjne na mniejsze kwoty również mogą być oszustwem — mogą potwierdzać dane przy zakładaniu konta bankowego przez internet lub przy braniu pożyczek.

Nasza rada: nie potwierdzaj swojej tożsamości przelewem. Jeśli ktoś Cię prosi o taki przelew, daj nam znać.

Bądź ostrożny również wtedy, gdy szukasz pracy

Szukanie w sieci pracy nie zawsze jest całkiem bezpieczne.

Żaden pracodawca nie ma prawa wymagać od przyszłego pracownika ponoszenia kosztów rekrutacji. Unikaj tego typu ofert.
W procesie rekrutacji nie ma konieczności podawania wrażliwych danych osobowych. Dlatego nie wysyłaj skanów dokumentów przed rekrutacją.
Dane osobowe są cenne, dlatego nie podawaj ich komuś, kogo nie znasz, nawet - a zwłaszcza - wtedy, gdy jest to warunek uzyskania pracy. Chroń swój PESEL, numer dowodu, dane z prawa jazdy.

Zostałeś oszukany? Sprawdź, jak uzyskać pomoc

W PopTrade rzadko dochodzi do prób oszustwa, ale kiedy ktoś pada jego ofiarą - warto wiedzieć, w jaki sposób możesz uzyskać pomoc

To podstawowa instytucja chroniąca Twoich praw jako konsumenta. Masz wątpliwości prawne - zgłoś sprawę do UOKiK.

Gdy potrzebujesz szybkiej porady prawnej w sprawie sporu lub oszustwa, dzwoń na infolinię: 800 889 866
Pamiętaj: aby sprawa nabrała biegu, musisz zgłosić ją na policję. Złóż wizytę w najbliższym komisariacie.